Jeśli jesteś zainteresowany przeprowadzeniem szkolenia w firmie. Skontaktuj się ze mną lub wyślij poniżej swój adres e-mail.
OŚRODEK OCENY / OŚRODEK ROZWOJU (Assessment / Development Center)
Ośrodki Oceny i Rozwoju są obecnie najbardziej zaawansowaną i wszechstronną metodą efektywnego badania potencjału i możliwości rozwoju pracownika. Dzięki temu dają możliwość zarządzania kompetencjami personelu i optymalnego wzrostu organizacji. Szeroki zasięg wyników Ośrodka pozwala na wykorzystanie ich w wielu procesach HR-owych, a także ma zastosowanie w innych procesach na poziomie organizacji. Początki zastosowania metody sięgają okresu przed Drugą Wojną Światową, kiedy to była używana do selekcji brytyjskich oficerów. W latach 50- tych została zaadaptowana do potrzeb cywilnych przez AT&T i udoskonalona. Od lat 70-tych metoda zyskała na popularności w Europie. Obecnie jest najczęściej używanym
i najskuteczniejszym narzędziem oceny potencjału pracownika.
Ćwiczenia realizowane podczas warsztatów ośrodka mają formę symulacji zadań lub sytuacji, które występują w aktualnym lub przyszłym środowisku pracy uczestników. Sformułowanie realnego i spójnego dla uczestników kontekstu zadań pozwala uczestnikom na szybkie rozumienie i zaangażowanie się w realizację ćwiczeń.
To przekłada się na wiarygodność obserwacji i wyciąganych wniosków przez konsultantów. Przygotowanie zadań poprzedzone jest obserwacjami rzeczywistego środowiska pracy osób badanych, aby zapewnić realność i adekwatność przygotowanych symulacji.
Poszczególne kompetencje uczestników obserwowane są przez różnych oceniających
w minimum dwóch zróżnicowanych formalnie ćwiczeniach i zadaniach. Wnioski
i rekomendacje opierają się na obserwowanych zachowaniach, w sytuacjach zbliżonych do warunków rzeczywistej pracy. Zebranie wszystkich obserwacji daje możliwość wyciągania bardziej obiektywnych wniosków.
Uczestnicy są obserwowani i oceniani przez doświadczonych konsultantów – trenerów
i przeszkolonych obserwatorów z ramienia firmy. Każdorazowo Centrum zawiera etap szkolenia konsultantów w celu zapewnienia jednolitego postrzegania i rozumienia badanych kompetencji oraz formy ich oceniania.
Końcowa ocena jest wynikiem syntezy obserwacji i ocen wszystkich oceniających. Warsztaty ośrodka kończy wspólny panel konsultantów i obserwatorów, na którym zebrany materiał informacyjny jest analizowany i poddawany pod dyskusję.